søndag 23. februar 2014

Ban Chang, Koh Larn, Siam Ocean World og Dream World

BAN CHANG

Vi hadde bestilt en natt på hotell i Ban Chang og dro til Victory Monument for å ta mini-van nedover i halv ti tiden (etter rush-trafikken). Turen tok ca 4,5 timer i liten van (les: du kan IKKE ta med noe særlig mer enn en liten ryggsegg, som du må ha på fanget. Å bevege seg er en luksus du IKKE kan regne med) ned til Ban Chang (stoppet ved Tesco Lotus, pris 160 bath-ca 32kr) og deretter fant vi en tuk tuk-taxi til hotellet(100 bath - 20kr), over 10 km fra der vi stoppet.. Det var tydelig at hotellet hadde sett bedre dager (får vi håpe) og deres privatstrand var direkte ekkel, men masse plastposer og søppel flytende rundt. Vi tok heller en liten pause i det store bassenget, og soltørket :) Deretter gikk vi på "oppdagelsesferd" men fant i grunn ingenting spennende. Endte opp med å ta en cola på en Dansk restaurant vi kom over (Den eneste restauranten vi fant etter å ha gått noen kilometer). Deretter gikk vi tilbake til hotellet og spiste middag. Vi bestemte oss raskt for å reise videre fra Ban Chang...

På reisen nedover til Ban Chang fant vi ut at vi kunne tenke oss en dag i "Dream World" - Thailands Tusenfryd?! - og bestemte oss for å ta en dag til på stranden før vi reiste opp til Bangkok igjen for å få med oss Dream World :)

KOH LARN / PATTAYA
Valget av "strand" falt på Koh Larn, Korall-øya, som ligger utenfor Pattaya. Som nevnt tidligere er ikke Pattaya helt det store, men Koh Larn var et fint sted å komme til, stranden var hvit og havet turkist.. Deilig! Det koster nå 30 bath (5,5kr) å komme ut til øya med båt, og det tar ca 45 minutter. Det koster endel mer å ta "speedboat". (4-500bath per person har jeg hørt). Deretter var det å komme seg til stranda, dette koster også 30 bath per person. Det er 5 forskjellige strender å velge mellom, og vi valgte den nest største stranden, Samae Beach.


Før vi tok bussen tilbake til Bangkok på kvelden, tok vi "Fish Spa" - det kiler! - og kusinen min prøvde en lokal spesialitet - friterte gresshopper! Det smakte visst ikke så ille, men jeg tror jeg må bygge opp litt mot før jeg spiser gresshopper selv:) Fish spa koster ca 50 bath for 15-20 minutter, og jeg tror gresshopperne kostet mellom 20 og 40 bath. Nesten all "streetfood" koster mellom 20-40 bath som selvfølgelig er mye billigere enn på restauranter..
'

SIAM OCEAN WORLD
Da vi kom relativt tidlig tilbake til Bangkok så tok vi oss tid til å kose oss masse på taket (bassenget) og litt shopping samt en tur på Siam Ocean World. Dette akvariet ligger ved "Siam" stasjonen, på Siam-kjøpesenteret Siam Paragon. Inngangspenger: 900bath(170kr) per person. Det koster mindre dersom du kommer tidlig på dagen. Det er mulig å dykke og kjøre glassbunnbåt, sjekket ikke prisene på dette, men dersom du vil vite, så skriv en kommentar så kan jeg sjekke:) Vi så på hai-matingen, og otter-matingen.. :) Fikk desverre ikke tatt noen bra bilder når de foret otterne.. 








DREAM WORLD

Dream World ligger ca 30-40km utenfor Bangkok. Det er mulig å dra med buss fra Mo Chit BTS,
men det tar nesten 3 timer.. Derfor tok vi BTS'en til Mo Chit og hoppet i en Taxi til Dream World. Taxituren tok ca 20-30minutter og kostet rundt 260bath (50kr) samt bompenger på ca 75/85 bath (Rundt 15kr). Deretter er jeg litt usikker på om vi ble lurt.. Taxisjåføren tok oss med til billettluken, hvor vi raskt ble sendt til en annen billettluke for turister. Jeg hadde på forhånd sjekket litt priser på billetter osv, og hadde inntrykk av at billettprisene var rund 560bath for turister, og 480 bath for thai/folk som jobber i thailand.. Men vi fikk beskjed om at prisen var 800bath (150kr). Som sagt, ikke sikker på om vi ble lurt, fordi vi da fikk "klistremerke" som gjorde at vi kunne ta alt vi ville av attraksjoner uten å betale samt så mange ganger vi ville. Jeg så mange lokale som hadde "klippekort" og dermed kun kunne ta en attraksjon en gang. Det var litt dumt, da vi ikke hadde trengt å ta noe mer enn en gang uansett.. Det eneste jeg da tok 2 ganger var "viking" - en båt som går frem og tilbake i stor fart! Veldig morro, spesielt andre gangen, da jeg tok den alene (kusinen min tok taubanen, jeg har høydeskrekk så det holder, så derfor jeg tok Viking mens jeg ventet) - en søt liten thai jente satte seg ved siden av meg - det var ellers ganske tomt - og hun skrek! - hele turen igjenom! Hun satt med hodet gravd ned i skuldern min gjennom hele turen og virket veldig redd. Når "viking skipet" stoppet, takket hun meg.. hehe:) Hun var forresten ikke såå liten, antagelig litt yngre enn meg, men alikevel godt over 20 :)

Ellers vil jeg absolutt anbefalt alle å holde seg unna "Alien". Det var rett og slett superskuffende. Du kommer inn i "space station" og får høre at de har funnet "aliens". Du blir deretter spent fast til et sete,  i noe som ser ut som en simulator. Bare at det eneste som skjer er at lyset går og du kjenner at noe dytter deg i ryggen og litt luft blåser på føttene... sukk, så dersom du ikke har tid til alt, ville jeg IKKE anbefalt å brukt tid her! 4D filmen ved siden av var UTROLIG mye bedre!

Og PS: Ikke døm en attraksjon utifra skrikene til de lokale - de skriker uansett hvor lite skummelt det er:)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar