onsdag 26. februar 2014

Hvordan få et billigere bryllup?

Nesten alt som er relatert til "bryllup" er dyrt. Derfor har jeg laget en liste med ting en kan gjøre for å få bryllupet litt billigere! Starter med et bilde av meg, hehe, det aller første her på bloggen:



1.      Første bud er å ikke starte med å forklare at du skal gifte deg. Dette gjelder spesielt når du ser etter et sted å holde festen etter vielsen. Det er kjent at mange vil være villige til å bruke ekstra mye til bryllupet, og at de fleste er villige til å strekke seg litt ekstra for å gjøre den store dagen uforglemmelig. Det er ikke alltid det er mulig å få ned prisen, men det er verdt et forsøk!

2.      Dersom dere vil spare penger, kan det være verdt å sjekke om en kan gifte seg på en ukedag istedet for lørdag. Jeg ville vært litt forsiktig med dette, da gjestene kanskje ikke synes det er like stas å måtte ta fri for at dere skal kunne spare penger.. Ukedagene er iallefall billigere, både med tanke på leie av lokale, mat, osv men også med tanke på hvor mye som er ledig. Derfor, har du kommet i gang veldig sent med bryllupsforberedelsene, og du ønsker å gifte deg i "høysesongen" kan det være smart å velge en ukedag. I tillegg kan det lønne seg å velge en ukedag dersom du skal gifte deg i utlandet! Skulle dere for eksempel gifte dere i Thailand, vil nok gjestene som kommer, komme for litt mer enn bare en helgetur. 

3.      Anntall gjester. Dersom lommeboken er litt slakk, kan det være smart å tenke på hvor mange man ønsker å invitere. Kanskje dere ønsker å ha mange tilstede, men føler at det kan bli dyrt "å fø" alle, kan dere tenke litt orginalt, hva med å invitere til bryllups-cocktail, slik de gjør i Frankrike? Det vil si, du kan invitere x gjester til middag, og x gjester til bryllupscocktailen. Dermed kan dere invitere flere, uten at det nødvendigvis koster så mye. Selv betaler vi i overkant av 1500kr per person til middag, men bare 400kr per person som kommer til "vin d'honneur" / cocktailen. Ingen av mine gjester fra Norge er invitert til cocktailen, siden bryllupet er i Frankrike, men naboer og bekjente av forloveden har blitt invitert på denne måten :)

4.      Hva med lunsj i stedet for middag? Dette er ofte billigere, men passer best for de som ikke ønsker å feste ut i de små timer etterpå :)

5.      Brudekjole.. Denne kjolen pleier å være veldig dyr, VELDIG dyr. Det er tross alt en kjole du bare skal bruke en gang. Ikke sant? Alikevel bruker mange damer villig vekk 15000 kr og oppover på en kjole.. Du finner selvfølgelig billigere, men etter å ha prøvd over et halvt dusin kjoler var det få som kostet mindre. Dersom du har god tid før bryllupet, og har mulighet for en tur til utlandet, kan det være verdt å sjekke der. Jeg kjøpte min kjole i London, for ca  8000kr. Det var egentlig ikke meningen å kjøpe den der, siden jeg skulle flytte til Thailand, men den var så fin... :)   Et annet tips, som min fetters kone gjorde, var å bestille på nettet. Hun prøvde først mange kjoler hjemme i Norge for å få en ide av hva hun likte, for deretter å bestille "tailor made". Hun var veldig fornøyd og så strålende ut i kjolen sin! (Hun kjøpte fra Light in the Box, som jeg skriver om nedenfor)

6.      Tilbehør til bruden- dette kan også være veldig dyrt. Jeg vil anbefale å sjekke online, da det gjerne er mye å spare. Ebay, Light in the Box og JJsHouse er bra utgangspunkt. Jeg har allerede bestilt fra Light in the Box og var fornøyd med opplevelsen. Dersom dere ønsker å bestille med min affiliate kode kan dere sjekke her.  :) Her finner dere slør til under 200kr, billige kjoler, og mye annet rart.

7.      Musikk. Dersom dere ikke trenger "live music" så kan det være en ide å lage en spilleliste. Det er sikkert noen som kan låne dere høytalere dersom det ikke finnes i lokalet.

8.      Venner - Har dere venner som er flinke til noe, så ikke nøl med å høre med dem om de kan hjelpe!

9.      DIY - Do it Yourself. Lag det selv, jeg har for eksempel laget mine egne invitasjoner. Kommer helt sikker til å lage en del andre ting fremover og :)



Men nå skal jeg hoppe ut i solen !:D (Og holde meg unna opptøyene) :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar