søndag 9. februar 2014

Krigsmusseet i Ho Chi Minh - Fruktmarkedet i Bangkok

Siste dagen i Ho Chi Minh tilbragte jeg først hos frisøren, deretter på krigsminnemuseet i Ho Chi Minh. Frisørtimen gikk bra, fikk klippet vekk det jeg skulle og fikk bare litt sjokk da de begynte å krølle håret mitt.. Jeg hadde nemlig bedt om gradert klipp, og vist det med bevelgelser som kunne tilsi at jeg ønsket fall i håret. Håret mitt er rett. Veldig rett. Så derfor så frisøren seg nødt til å putte gammeldagse hårruller i håret. I tillegg fikk jeg en veldig lang hodebunnsmassasje, da frisøren var forsinket.. Så totalt var jeg i frisørsalongen litt over 2 timer..:) Men resultatet ble bra, selv om krøllene forsvant ganske raskt etterpå:)


War Remnants Museum

Deretter dro jeg til War Remnants Museeum. Det ligger ganske sentralt til, så det var gangavstand fra hotellet vårt, Novotel. Inngangsbillett koster 15000vd, omtrent 5kr. Åpningstidene er fra kl 7;30-12 og 13:30-17 alle dager. Adressen er 28 Vo Van Tan, District 3.


Det føltest litt kaotisk til å begynne med, helt sikkert fordi jeg gikk inn i bygningen med en gang, uten å se skiltet med oversikt som stod utenfor.. Inne på museet er det mye informasjon om enkeltsjebner og mange bilder. Ville kanskje vært litt forsiktig med å ta med barn her, da det er mye "blod, smerte og åpne kjøttsår med mer" å se. Utenfor bygningen er det gamle fly og tanks samt en liten utstilling fra et fengsel. Her har de skrevet opp ulike torturmetoder som ble brukt på fangene, samt bilder. Det ekleste var en stor tung dør med et lite tittehull i. Jeg var ikke den eneste som skvatt til da jeg så inn!
Sånn ser kikkehullet ut.. du kan kanskje se det sitter noen der?

Sånn så det ut når jeg putta på flash...





Og bare for å legge inn ett litt hyggeligere bilde for å veie opp: "Alle" i Ho Chi Minh kjører motorsykkel. Det er påbudt med hjelm for alle voksne, men jeg har ikke tall på hvor mange barn jeg så på motorsykel uten hjelm! De kjører, og kan ikke kjøre, veldig fort, men alikevel! Jeg liker ikke å ta bilde av folk jeg ikke kan spørre, men her sto han stille og jeg fikk lov å ta et bilde:

Veldig søt motorsykkelhund!


FRUKTMARKEDET I BANGKOK -OR TOR KOR

På søndag bestemte vi oss til å ta en lite utflukt til fruktmarkedet, OR TOR KOR. Det ligger ved siden av det store helgemarkedet Chatuchak (JJ market). Siden jeg har lyst til å finne ut hvor jeg kan få kjøpt frukt og grønt så passet det bra med en tur ut hit. Det går selvfølgelig å kombinere disse to, men det var lengre enn jeg trodde å gå fra BTS' "Mo Chit" stasjonen til OR TOR KOR. Dersom dere IKKE skal til Chatuchak ville jeg anbefalt å ta BTS'en til Saphan Khwai eller MRT'en til.Kamphaeng Phet for å dra til OR TOR KOR, MRT-stasjonen ligger bare noen meter fra inngangen, men fra BTS'en er det ca 850m å gå. Vi tok BTS'en tilbake da den stopper på "vårt" stopp, Nana.Vi handlet litt forskjellige frukt, de røde med "hår på" smaker litt som litchi, minibananene betalte vi 30 bath for, og minitomatene kjøpte jeg på vei til BTS's stasjonen for 20 bath.. Mangoene her er helt fantastiske, disse var ganske "dyre" og du får dem billigere på gaten, men da er de gjerne ikke så fine. Vi betalte 150bath per kg, men i gata her kan en få de ned i 70-100 bath per kg. Det som er så fint med de gule mangoene er at stenene i dem er veldig små! Gleder meg også til å smake dragonfruit'en her, de jeg spiste i Ho Chi Minh var ikke så søte og smakfulle, så blir spennede å se!

Vår "fangst" etter et par timer på fruktmarkedet..



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar