torsdag 23. januar 2014

Første inntrykk av Bangkok...

Det er utrolig mange ting som svirrer rundt i hodet mitt nå som jeg har flyttet til Bangkok. Spesielt med tanke på demonstrasjonene som pågår fortiden.. Må nesten fortelle om sist gang jeg var på besøk i Bangkok: 

Jeg kom til Bangkok i midten av November 2013, og mot slutten av oppholdet begynte jeg å legge merke til en hel mengde feststemte Thaier. (Thaier? Thailendere?) De så ut til å ha en parade som kom mot dit jeg stod, men siden jeg hadde endel ting jeg ville rekke før jeg skulle dra, så gikk jeg mot Platinum Mall for å handle litt istedet for å vente. Tenkte for meg selv at jaggu skulle jeg se om jeg fikk tak i noen flagg eller flagg-bånd, slik at jeg og forloveden kunne slutte oss til denne festen! Det merkelige var jo at de ikke solgte slike ting som flagg og bånd noen steder. Har jo vært i Thailand under andre festivaler, og da har de jo solgt alt som trengs for feiringen.. Men, men, jeg tenkte ikke stort over det da jeg ruslet hjemover. Leste litt i norske aviser på nett da jeg kom hjem, og sannelig var det ikke opptøyer i Bangkok! Og jeg som trodde det var en slags feiring.. (Bare littegrann flau på eget kunnskapsnivå her). 
 
Ikke alle virker like fornøyde...


Og nå er jeg her igjen, det har gått 2 dager siden jeg flyttet hit. Det er annerledes denne gangen. Det er mange oppslag på Engelsk over tiltak som har blitt satt igang. I går ble det erklært unntakstilstand i hovedstaden, og forloveden har fått beskjed at dersom han ikke kommer seg på jobb, er det bare å jobbe hjemmenifra. Det er litt skummelt, men alikevel føler jeg at det er rimelig trygt å ferdes ute. I går var jeg i svømmebassenget på taket vårt, og da kunne jeg høre (og nesten føle) stemningen fra opprørerene.. Tidligere i dag dro jeg til Asok (ett av stedene det er ment å være opptøyer) for å handle på Terminal 21, et annet stort handlesenter. Vet dere hva? Det gikk helt fint! Så ingen demonstranter! Jeg skjønner de som ønsker å unngå Bangkok, men til alle dere andre: Det virker ganske trygt dersom en unngår folkemengder, og man kan ikke unngå å høre folkemengden... 

(Jeg ønsker ikke å prøve å forklare hva som skjer i Thailand nå: det tror jeg det er best å lese om i avisene. :))

Ellers er det ikke alle som har pakket vekk julen: 
Fra underetasjen i Terminal 21, Asok BTS, Bangkok


Myggstikktelling: minst 9 stykker.. og gjett om de klør!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar