fredag 31. januar 2014

Singapore !

Da er vi tilbake fra noen innholdsrike dager i Singapore! Jeg resite ned mandag og hjem igjen torsdag, med Tigerair, et singaporsk flyselskap. Det kostet ca 1000kr for flybillettene fra Bangkok. Overnattet på Sheraton Towers, like ved Orchard Road, og nærmeste t-bane stopp var Newton. Det er veldig billig å bruke t-banen der, så ville absolutt anbefalt det hvis dere reiser dit! Vi kom med taxi fra flyplassen på mandagen og det kostet ca Singapore $ (S$) 16, dvs ca 70 kroner. Men på torsdagen tok jeg t-banen og det kostet ikke mindre enn S$ 2.2, dvs ca 10 kroner. Hotellet var dekket av jobben til forloveden, så ingen utgift for meg der. Sjekket alikevel ut prisene, og det ser ut til å gå så lavt som til 30-40 kroner natta på vandrerhjem (hostel).

Dag 1 - Mandag: Når vi var fremme fra flyplassen spiste vi litt på hotellet før forloveden måtte stikke på jobb i nabobygget, og jeg vendte nesen mot Bugis, shoppingdistriktet. Tok ut S$100 og det var alt jeg brukte på hele oppholdet. Fant mye spennende ved Bugis, men ingenting jeg følte jeg trengte eller kom til å bruke så dro tilbake til hotellet hvor jeg fant en forloved som ikke var helt i form. Vi ble værende ved hotellet, og gikk å spiste indisk mat i en "food court" i nærheten.

Dag 2- Tirsdag: Siden forloveden ikke var helt i form spiste jeg frokosten alene på hotellet, før jeg satte avgårde for å utforske Singapore. Bestemte meg raskt for å ta disse "Hop on- Hop off" turistbussene, og angret ikke på det. For S$ 33 (ca 150 kr) kunne jeg kjøre rundt å se Little India, China town, Santosa Island og Botanisk hage. Jeg "rakk" innom 3 av 4 busser og hadde egentlig planlagt å ta den siste bussen på onsdagen, men det ble det ikke noe av. Jeg likte det at man får et greit overblikk med slike busser, og dersom man er heldig blir man kjent med noen andre mer "erfarne" turister som kan gi råd til andre steder å dra. 
Singapore by day

Singapore by night


Hadde også fått råd av en "venn av en venn" som bor der ute at en tur til "gardens by the bay" var verdt et besøk. Så på kvelden satte vi avgårde (forloveden fortsatt ikke helt i form) og tok t-banen til Marina Bay. Jeg visste ikke helt hvor denne "gardens by the bay" var, men inne i et stort senter så vi en rulletrapp hvor det stod skilt mot denne hagen. Vi tok den første rulletrappen før jeg nesten fikk panikkatakk. Jeg har litt (les VELDIG) høydeskrekk... Og etter å ha tatt første rulletrappen opp var det ikke noe vei tilbake. Det var kun mulig å ta neste rulletrapp helt opp på taket av denne fryktelig høye bygningen.. Begynte nesten å gråte (ok, gråt noen modige tårer) før jeg fant en løsning. Jeg "løp" ned rulletrappen som gikk oppover.. :) Så sendte jeg forloveden opp på taket for å se, før han kom ned igjen til meg på andre siden av senteret :)
Til høyre ser dere rulletrappen jeg ikke turte å gå opp, med en rød ring rundt.. :)



Etter dette spiste vi middag og dro hjem. Jeg brukte S$ 10 (ca 45kr) på en suppe og et stort glass drikke. Forloveden ble gradvis verre utover natta, og kastet opp flere ganger. Vi var usikre på om det var på grunn av burgeren han hadde til middag eller om det var noe annet galt siden han ikke hadde vært i form siden vi kom.

Dag 3- Onsdag: Dagen startet med at forloveden var dårlig, og jeg "krevde" at han ikke gikk til jobb men til legen, og til min store forundring hørte han på meg! Jeg gikk ned å spiste frokosten alene, og fikk med meg litt ristet brød opp til forloveden, før vi fikk hjelp til å finne en lege. Legekonsultasjonen gikk greit, kostet ham S$ 100 (ca 450kr) som blir dekket av forsikringsselskapet hans. Han fikk beskjed å slappe litt av og drikke mye sportsdrikke, så vi gikk innom en 7-11 og kjøpte et par flasker:) Etter legebesøket gikk vi å hentet passet hans på den Thailandske ambassaden (var tross alt derfor vi var i Singapore) og så tilbake til hotellet. Etter dette gikk jeg å tok t-banen til Botanisk Hage. Det er gratis inngang, men du må betale inngangsbillett hvis du vil inn i Orchard Garden. Billettprisen er S$5 (ca 25kr) men er absolutt verdt det dersom du liker blomster som dette:

 
Orkide 1


Orkide 2

Singapore Botanical Garden

Min nye venn  ;)


Dag 4- Torsdag: Og der bar det tilbake til Bangkok med TigerAir. Siden det var starten på Kinesisk nyttårsfeiring hadde de et lotteri ombord. Må si jeg ble litt overrasket da første vinneren var dansk! :) Jeg tok t-banen (BTS og flytrain) hjem, dette koster ca 45+30 bath, så endel billigere enn taxi som pleier å koste mellom 250-450 bath + flyplassavgift (50 bath) + bomvei (75 bath). Da jeg kom til stasjonen min, Nana, var dette synet som møtte meg:
Beklager dårlig bildekvalitet, var litt redd for å nærme meg, samt litt redd for at de ikke ville bli tatt bilde av..


Noen timer senere kom forloveden, og da var alle demonstrantene borte. De hadde visst gått ned Sukhumvit for å protestere mot valget på søndag i følge Bangkok Post. Det skal bli spennende å følge utviklingen her under og etter valget! 

Fredag: Idag har jeg vært en snartur til Pattaya hvor den Norske Ambassaden, Helfo og Nav holdt det årlige møtet for Nordmenn i Thailand. Jeg var kanskje den yngste (norske) deltageren, men det var ganske informativt synes jeg! De legger ut presentasjonene på hjemmesiden, så det er bare å ta en titt! Anbefalig: Dersom du tenker på å ta et friår eller flytte til utlandet, ville jeg absolutt sjekket hvordan du er dekket gjennom NAV/Helfo ! Det er dumt å gå glipp av god hjelp på grunn av manglende planlegging! For eksempel, dersom du ønsker å ta ett friår vil det absolutt lønne seg å ikke fra Januar -Desember, da du risikerer å miste medlemskapet ditt i folketrygden! Dersom du ikke er medlen i Folketrygden får du blant annet ikke helsehjelp eller tjener opp pensjonspoeng. Du kan søke om frivillig medlemsskap, da betaler du omtrent det samme som om du bodde i Norge, men du får ikke alle fordelene. For eksempel får du ikke noe frikort dersom du bor i utlandet utenfor EØS. Jeg skriver utlandet utenfor EØS fordi jeg har gode erfaringer fra helsevesenet både i Frankrike, England og Østerrike. 

Det er lett å reise fra Bangkok til Pattaya: Fra Ekkamei busstasjon går det buss ca hver halvtime fra klokken fem om morgnen til rundt 11, og turen ned tar ca 2 timer. Det koster 124 bath 1 vei. Det er ikke lov å ha føttene på setet til sjåføren:
Legg merke til de søte klistremerkene ! :)


                     Myggestikk: ingen nye fra Singapore, så fortsatt 13 stk totalt siden jeg kom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar