tirsdag 14. januar 2014

Reisefeber

Jeg har reisefeber. Jeg pleier å få det før nesten alle flyturer jeg skal ut på. I følge din sides artikkel om reisefeber, som du kan finne her, står det at en " trygg og sterk person vil være mindre utsatt for reisefeber enn en som er mer nervøst anlagt.". Joda. Jeg er ikke så sterk og trygg når jeg skal ut å reise. For jeg har litt høydeskrekk og litt flyskrekk.

Det pleier å starte noen dager før jeg skal avgårde, spesielt hvis jeg skal langt. Når jeg skal på en kortere flytur (rundt 2 timer) pleier reisefeberen å slå inn først noen timer før jeg skal reise til flyplassen.

Jeg har jo reist såpass mye at det hjelper lite at jeg vet at det er sikrerer å fly enn å kjøre bil. Det vet jeg jo, Men dersom flyet faller ned, er det jo fint lite jeg kan gjøre.. Ikke sant?

Så reisefeberen i seg selv er bare en lite oppladning til flyturen. Det gjør at jeg alltid er veldig tidlig ute på flyplassen. Gjerne slik at jeg har 2 timer igjen til flyet ETTER at jeg har sjekket inn, og gått gjennom sikkerhetskontrollen. Det er ikke alltid det er like morro å slå ihjel tid på flyplassen, men det gjør meg hvertfall ganske rolig inntil jeg er ombord på flyet.

Jeg prøver alltid å sitte så langt fremme som mulig, eller over en vinge. Det er faktisk litt mer bråk dersom en sitter litt lenger bak, så sålangt det er mulig sitter jeg fremme i flyet. Men jeg betaler aldri for å velge plass, det synes jeg er litt urimelig.. :)

Vel ombord på plassen min, setter jeg meg med setebeltet kanskje litt vel stramt rundt midjen og holder meg fast. Det aller værste synes jeg er "take off". Det hjelper ikke om jeg reiser med noen jeg kjenner, selv om det noen ganger er greit å få hvisket "pust pust" i øret. Tankene som flyr gjennom hodet på vei oppover er som regel: "Men hvorfor gjør jeg dette med meg selv? Kommer til å døøø!". Dette gjentar seg selvfølgelig dersom det er turbulens. Knokene  er hvite helt til det blir stille. Da klarer jeg å puste normalt igjen. Resten av flyturen er aldri noe problem, og på lengre flyturer pleier jeg til og med å få sove.
Det som kanskje er litt rart, er at jeg synes landingen er helt flott. Jeg er lettet og glad over at vi kommer oss nedover, i bedagelig fart!

Akkurat nå sitter jeg med gryende reisefeber. Skal reise til London på Torsdag og neste uke går turen til Bangkok. Jeg ble litt betrygget da jeg leste i VG at Royal Jordanian som jeg skal fly med er kåret til et av de 10 sikreste i verden..  Og så vet jeg jo at i Bangkok venter forloveden min, svømmebasseng på taket og mindre enn 1.5 timer til en strand dersom behovet skulle melde seg..

Vil også legge til at flyskrekken aldri har stoppet meg fra å reise noe sted..  
Flytur..


 
Har noen noe tips til hvordan bli kvitt reisefeber /flyskrekk?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar