onsdag 22. januar 2014

Penger i Utlandet

Jeg har alltid tenkt at den billigste måten å ordne med forskjellige valtuaer på tur, er å ta ut penger i minibanken. Denne "barnetroen" har fått en knekk etter at jeg kom til Thailand... Jeg må først få gjøre oppmerksom på at jeg har mesteparten av mine "tilgjengelige penger" i Engelsk bank, siden jeg jobbet de siste to årene i London. Jeg tok ut £ (engelske pund) når jeg var i London på vei til Bangkok.



Så hvorfor lønner deg seg for meg å veksle penger i Bangkok fremfor å ta ut penger i en automat slik jeg pleier når jeg er ute å reiser?

For det første så betaler jeg ikke visa-tillegget som gjerne er på 2,75-3% på alle transaksjoner i utlandet. I tillegg vil nesten samtlige minibanker i Thailand ta minst 150bath som avgift per transaksjon. Bankene selv bestemmer som regel kursen, og den er nok lite trolig i "vår" favør..

Jeg ønsker ikke å ta ut altfor mye penger om gangen, blant annet pga restriksjoner om daglige uttak fra HSBC, min engelske bank..

 I tillegg tar HSBC en liten prosent(promille?) til seg selv også, etter at transaksjonen er gjennomført, dette er så lite at jeg ikke tar det med i regningen..

I følge finn.no's valutakalkulator skulle jeg igår få omtrent 10.870 thai bath for £200 (1£=54,35 thai bath). Jeg fikk 10.750 thai bath når jeg vekslet det "over the counter". Hadde jeg tatt ut 10,750 bath i banken ville jeg betalt: 10.750thai bath+150thai bath = 10.900 bath +2,75% for visa = 11.199,75 som tilsvarer  £ 206,07 - dvs £ 6,07 for 10750 bath. Dersom jeg ville hatt full pott, dvs tatt ut thai bath verdt £200 måtte jeg betalt: (10,870thai bath+150thai bath)+2,75%= 11.323,05 som tilsvarer £208,33, altså £8,33 i avgifter.. 

Så i forhold til finn's valutakalkulator koster det meg 120 thailandske bath å veksle £200  til thai bath "over the counter", men for denne summen, hadde jeg tatt ut samme mengden penger i minibank ville jeg betalt 329,75 thai bath. 

Konklusjon: Her i Bangkok lønner det seg å veksle penger heller enn å bruke minibank, gitt forholdene over. :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar